اخبار ISO، آموزش ISO و تهیه مستندات ISO

کمک به سازمان ها در پیاده سازی ISO، اخذ گواهینامه ISO و تهیه مستندات ISO

۳ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

کاربرد گواهینامه ایزو برای شرکت های پتروشیمی

 

همانطور که می دانید اهمیت استاندارد ایزو برای بسیاری از کسب و کارها دارای اهمیت ویژه ای می باشد و اکثر صاحبان کسب و کار به دنبال استانداردسازی کسب و کار خود می باشند تا بتوانند در کار خود موفق باشند. ما دراین مقاله قصد داریم تا کاربرد گواهینامه ایزو برای شرکت های پتروشیمی را بیان کنیم . پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

استاندار ایزو29001

یکی از شرکت های بزرگ که نیاز اساسی به دریافت استاندارد ایزو دارد، شرکت های پتروشیمی نفت و گاز می باشد. با توجه به حساس بودن کار در این حیطه و برای حفظ امنیت و رونق کسب و کار در زمینه نفت و گاز ، باید از استانداردهای مختلف استفاده نمایند. یکی از این گواهینامه ایزو 29001 می باشد.در واقع  ایزو29001 مرتبط ترین و تخصصی ترین استاندارد در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی می باشد.این گواهینامه با عنوان گواهینامه مدیریت کیفیتدر صنایع نفت ،گاز و پتروشیمی کاربرد دارد.

با توجه به نیاز خاص صنایع پتروشیمی در توانمندسازی و تکرارپذیری فرآیندهای موثر در مشخصه‌های عملکردی محصول و و تعادل این فرآیندها با شرایط محیطی سازمان، استاندارد ایزو 290001 تأکیدی مضاعف براهم موضوعات مطرح در این نوع سازمان‌ها نموده ‌است. برخی از موضوعات مورد تأکید این استاندارد به شرح زیر می‌باشد:

  • آموزش تخصصی کارکنان و تأمین‌کنندگان
  • نظم و نظافت محیط کار
  • توجه به مشخصه‌های فنی در کلیه مراحل پدیدآوری محصول
  • ثبت دانش فنی در مراحل طراحی
  • توجه به گستره زنجیره تأمین

 

 

گواهینامه ایزو 9001

گواهینامه ایزو 9001 بعنوان استاندارد مدیریت کیفیت و برای همه کسب و کارها کاربرد دارد.این گواهینامه به همراه استانداردهای ایزو45001 و ایزو 14001 می تواند بسیار پرکاربردتر باشد. لازم به ذکر است که در حال حاضر گواهینامه ایزو 9001 در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ، بسیار مناسب می باشد. برای دریافت گواهینامه های مورد نظر می توانید با ما در ارتباط باشید.

 

گواهینامه ایزو 14001

این گواهینامه جهت رفع آلایندگی و مناسب با استاندارد بین المللی محیط زیست می باشد. ازاینرو می تواند برای صنعت پتروشیمی بسیار مفید و الزامی به حساب آید. زیرا این صنعت جزو صنایع پرخطر برای محیط زیست به حساب می آید که با کسب استانداردهای لازم ، این مشکل براحتی قابل حل می باشد.گواهینامه ایزو 14001 جزو پرکاربردترین استانداردها به شمار می رود.

 

گواهینامه ایزو 45001

گواهینامه ایزو 45001 یکی دیگر از استانداردها ضروری برای صنعت پتروشیمی و نفت و گاز به حساب می آید. استاندارد ایزو 45001 بعنوان سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت کاربرد دارد.و یک استاندارد جهانی و بسیار معتبر می باشد.این گواهینامه صرفا به این دلیل ایجاد شده است تا یک محیط کاری ایمن و سالم برای کارکنان کسب و کار موردنظر که از این استاندارد استفاده می کنند ، ایجاد شود.

 

گواهینامه HSE

HSE به معنی سیستم مدیریت ایمنی  و محیط زیست می باشد. این استاندارد بسیار مهم و کاربردیست و برای پیشگیری و کاهش خطرات احتمالی و ارزیابی دقیق ریسک ایجاد شده است. از اینرو برای صنعت پیتروشیمی و نفت و گاز ، می تواند بهترین گزینه باشد.این گواهینامه در سطح کیفی بسیار بالا و در حد جهانی و بین المللی ارائه می شود.بعبارت دیگر گواهینامه HSE ادغام شده دو استاندارد ایزو 14001 و ایزو 45001 می باشد

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نوید بلاگ

مزایای ISO 9001 برای شرکت های تولیدی

بسیاری از سازمان ها در انواع مختلف از ISO 9001  به عنوان روشی شناخته شده برای ارائه رضایت مشتری و کنترل کیفیت محصول و خدمات در بخش انتخابی خود استفاده می کنند. از سازمان‌های بزرگی مانند شرکت ریچارد برانسون گرفته تا کافی‌شاپ‌های محلی  از استاندار iso برای رونق کسب و کار خود بهره می برند. در واقع ایزو9001 نه تنها می‌تواند برای ارائه پیشرفت‌ها و کمک به تضمین کیفیت استفاده شود، بلکه اغلب به عنوان تضمینی برای یکنواختی محصول و خدمات در سراسر مرزها، استفاده می‌شود. بنابراین داشتن اعتبار ISO 9001 برای هر کسب و کاری ضروری می باشد. اما سوالی که شاید پیش بیاید این باشد که آیا منصفانه است که بگوییم سازمان ها در برخی بخش ها می توانند از اجرای ایزو9001 بیشتر از سایر بخش ها بهره ببرند؟بر این اساس  آیا استفاده از اصول ISO 9001 برای شرکت های بخش تولید سود بیشتری دارد؟

 

آنچه سازمان های تولیدی برای موفقیت نیاز دارند؟

قبل از هرچیزی بهتر است بدانید که اهمیت ایزو9001  به اندازه ای است که بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ همواره از خود پرسیده اند که با کنار گذاشتن استاندارد ISO 9001  ، چه اقداماتی برای جلب رضایت مشتری از نظر یک محصول با کیفیت و سازگار لازم است. اگرچه هر سازمانی نیازمندی های متفاوتی دارد، اما اصول زیر جزو الزامات برای هر سازمانی می باشد:

یک فرآیند تعریف شده که در حال بررسی مداوم و اقدام برای بهبود است

مجموعه ای از استانداردها که یک محصول یا خدمات قابل قبول را تعریف می کند

منابع و کارکنان آگاه برای تولید یک محصول

کیفیت محصول ، عوارض محصول، ممیزی محصول، اندازه گیری داخلی، بازخورد مشتری

اقدام اصلاحی داخلی و فرآیند بررسی - برای اطمینان از رفع رضایت‌بخش مشکلات و عدم بازگشت مجدد آنها

 

با توجه به موارد ذکر شده  و اقداماتی که برای هر شرکتی ضروری و حیاتی می باشد ، تولید یک محصول ثابت و با کیفیت می باشد. بنابراین ایزو9001 می تواند به ما در این امر کمک شایانی کند.

 

چیزی که ISO 9001 برای موفقیت شما فراهم می کند؟

در استاندارد ISO 9001 ، بندهای اجباری وجود دارد که با بیشتر جنبه‌های کسب‌وکار سروکار دارند، نه اینکه صرفاً یک استاندارد «سیستم مدیریت کیفیت» وجود داشته باشد ، بلکه در راستای  الزامات تجاری ذکر شده در بالا با خود استاندارد ISO 9001 می توانیم موارد زیر را بیابیم:

فرآیند تعریف شده:  بهتر است بدانید که فرآیند تعریف شده  می تواند با استفاده از بخش هایی از بندهای مختلف استاندارد، مانند ارزیابی "برنامه ریزی"، "پشتیبانی"، "عملیات" و "عملکرد" کنار هم قرار بگیرد. بدیهی است که  نحوه تعریف زمینه سازمان در ISO 9001   به شرکت شما این امکان را می دهد که اطمینان حاصل کند که عوامل و تعهدات صحیح را در نظر گرفته باشد. بنابراین، ترکیبی از همه این بندها، از جمله «طراحی و توسعه» در صورت لزوم، به شما این امکان را می دهد که فرآیند خود را به طور دقیق تعریف کنید

 

مجموعه استانداردها یا تعریف محصول: بخش 8 موجود در قرارداد ISO 9001  به "الزامات محصولات و خدمات" و "کنترل عملیات" تحت عنوان "عملیات" اشاره دارد. در واقع انجام الزامات این بخش به شما این امکان را می دهد تا محصول خود را به طور دقیق تعریف کنید. بنابراین مجموعه استانداردها یا تعریف محصول، جزء جدایی ناپذیر در استاندارد ISO 9001 می باشد

 

منابع و کارکنان آگاه: بخش 7 موجود در بند های قرارداد  مربوط به بخش «حمایت» می باشد که شامل «مردم»، «دانش سازمانی»، «شایستگی» و «آگاهی» است. این بند موجود در استاندارد بیانگر این است که رعایت استانداردها برای داشتن  منابع و کارکنان آگاه  برای تولید یک محصول خوب جزو ضروریات می باشد.

 

کنترل کیفیت:

برای استاندارد سازی و بالابردن کیفیت یک محصول باید طبق بندهای موجود در قرارداد ISO 9001 عمل شود. هر کدام از این بندها نمایانگر یک ارزیابی می باشد که در جهت رسیدن به کیفیت مطلوب بایستی تمامی این مراحل  طی شود.بعنوان مثال بخش 6 موجود دربخش نامه مربوط به برنامه ریزی ، بخش 7.5 مربوط به اطلاعات مستند و بخش 9 بعنوان ارزیابی عملکرد ، استفاده می شود.لازم به ذکر است که  بسیاری از بخش های دیگر نیز برای بررسی و اندازه گیری ، در مورد کنترل کیفیت محصول مورد نیاز می باشد.از جمله بخش 10 که درمورد بهبود پیگیری طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد و تضمین می‌کند که ما دانش، داده‌ها و توانایی لازم برای ایجاد بهبود مستمری که هر سازمانی به دنبال آن است را نیاز دارد.  

 

فرآیند اقدام اصلاحی:

 بخش 10.2 به عدم انطباق و فرآیند اقدام اصلاحی می پردازد. در واقع پیشگیری از عدم انطباق از اهمیت اولیه برخوردار است، اما تصحیح یک حادثه و نشان دادن عدم تکرار آن بخش جدایی ناپذیر هرسیستم مدیریت کیفیت ،و همچنین راهی عالی برای ایجاد اعتماد مشتری می باشد. بنابراین از این بخش استفاده کنید تا مطمئن شوید که کارتان را به درستی انجام می دهید. بنابراین، همانطور که می بینید، الزامات کسب و کار اساسی اکثر سازمان های تولیدی توسط بندهای خاصی در استاندارد ایزو9001 برآورده می شود و اگر به درستی اعمال شود، این بندها می توانند به کسب و کار شما با هدف ارائه رضایت مشتری کمک کنند.

 

ISO 9001 در تولید:

اهمیت چرخه برنامه ریزی، انجام، بررسی وعمل در استاندارد ISO 9001 آشکار است و به همین ترتیب، اهمیت برای سازمان تولیدی نیز بسیار زیاد است.لازم به ذکر است که توانایی برنامه‌ریزی قبل از اقدام، بررسی و اصلاح، هوش محصول ، ارتباط و وضوح ، عملکرد و کیفیت هر سازمانی تولیدی را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد . به همین ترتیب، الزامات ISO 9001 برای درخواست بازخورد از مشتری، این اطمینان را حاصل می کند که بر مهمترین عامل در چرخه عمر محصول خود تمرکز می کنید. از اینرو بهتر است که استاندارد ISO 9001 را با استانداردهای کسب و کار تولیدی خود هماهنگ کنید و به سرعت متوجه مزیت آن شوید.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نوید بلاگ

خلاصه هر بخش از الزامات ISO 9001:2015

بخش 0: مقدمه


این بخش به معرفی هدف، اصول و مفاهیم کلیدی استاندارد، از جمله تفکر مبتنی بر ریسک و رویکرد فرآیندی می پردازد. بیشتر بدانید:

بخش 00: مقدمه

    هفت اصل کیفیت

بخش 1: محدوده


این بخش محدوده استاندارد 9001:2015 را تعریف می کند. به طور خلاصه، دامنه شامل تعیین الزامات برای یک QMS هر سازمانی است. بیشتر بدانید:

    بخش 01: محدوده ISO 9001:2015

بخش 2: مراجع هنجاری


استاندارد پشتیبانی که در ISO 9001:2015 ارجاع شده و برای کاربرد آن ضروری است، ISO 9000:2015 است که اصطلاحات و اصول را پوشش می دهد. این استاندارد و سایر استانداردهای پشتیبان سری 9000 را تشکیل می دهند.

بیشتر بدانید: استانداردهای پشتیبانی ISO 9001

بخش 3: اصطلاحات و تعاریف


اصطلاحات مورد استفاده در سراسر این استاندارد مستقیماً از ISO 9000:2015، سیستم های مدیریت کیفیت - مبانی و واژگان آمده است.

بخش 4: زمینه سازمان


هنگامی که سیستم راهنمای کیفیت (QMS) خود را پیاده‌سازی می‌کنید، اولین گام برای الزامات ISO 9001 این است که اهداف و نیت کسب‌وکار خود را به طور متفکرانه با QMS هماهنگ کنید. تعیین مسائل خارجی و داخلی، نیازها و انتظارات طرف های ذینفع، دامنه سیستم مدیریت کیفیت و فرآیندهای آن. بیشتر بدانید:

بخش 04: زمینه سازمان

 

    فرآیندها، رویه ها و دستورالعمل های کاری ISO 9001
    محدوده سیستم مدیریت کیفیت
        مستثنیات و الزامات ISO 9001:2015
    طرف های ذینفع مربوطه
    رویکرد فرآیندی چیست؟

بخش 5: رهبری


بخش 5 الزامات ISO 9001:2015 مسئولیت رهبری را پوشش می دهد. مدیریت ارشد باید رهبری و تعهد را از خود نشان دهد، یک خط مشی کیفیت را ایجاد و ابلاغ کند، و اطمینان حاصل کند که مسئولیت ها و اختیارات تعیین شده، اطلاع رسانی و درک شده است. بیشتر بدانید:

بخش 05: مسئولیت های رهبری

    مسئولیت ها و تعهدات رهبری
    خط مشی کیفیت

بخش 6: برنامه ریزی


بند 6 الزامات ISO 9001:2015 برنامه ریزی سیستم مدیریت کیفیت سازمانی را برای رسیدگی به ریسک ها، فرصت ها، تغییرات و اهداف کیفیت سازمانی پوشش می دهد. بیشتر بدانید:

بخش 06: برنامه ریزی برای سیستم مدیریت کیفیت

    ISO 9001:2015 مدیریت ریسک
    برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف کیفی

بخش 7: پشتیبانی


بند 7 الزامات ISO 9001:2015 منابع مورد نیاز برای QMS را پوشش می دهد: ارائه منابع، اطمینان از شایستگی و آگاهی کارکنان، و شامل اطلاعات مستند برای پشتیبانی از سیستم مدیریت کیفیت شما. بیشتر بدانید:

بخش 07: پشتیبانی از سیستم مدیریت کیفیت

    مدیریت منابع ISO 9001
    اطلاعات مستند ISO 9001:2015
        مواجهه با چالش مستندسازی سیستم ISO شما

بخش 8: عملیات


بند 8 فرآیندهای برنامه ریزی و کنترلی مورد نیاز برای برآوردن الزامات محصولات و خدمات (طراحی و توسعه، ارائه دهندگان خارجی، تولید و ارائه خدمات، انتشار محصولات و خدمات، خروجی های ناسازگار) را پوشش می دهد. بیشتر بدانید:

بخش 08: عملیات سیستم مدیریت کیفیت

    کنترل ارائه دهندگان خارجی
    شناسایی و ردیابی
    اشیاء، خروجی ها، محصولات و خدمات

بخش 9: ارزیابی عملکرد


ISO 9001 به QMS سازمان شما نیاز دارد تا سیستم مدیریت کیفیت شما را نظارت، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی کند. بیشتر بدانید:

بخش 09: ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت کیفیت

    رضایت مشتری
    بررسی مدیریت موثر
    حسابرسی داخلی ISO 9001
        حسابرسی بدون رویه

بخش 10: بهبود


الزامات ISO 9001:2015 برای بند 10 بر اساس بهبود مستمر است. فرصت هایی را برای بهبود انتخاب کنید، در برابر عدم انطباق ها اقدام کنید، اقدامات اصلاحی را در صورت لزوم اجرا کنید و سیستم مدیریت کیفیت خود را به طور مستمر بهبود بخشید. بیشتر بدانید:

بخش 10: بهبود سیستم مدیریت کیفیت

    پیشرفت متداوم
    عدم انطباق و اقدام اصلاحی
    تحلیل علت ریشه ای (RCA) چیست؟

منابع:

سازمان بین المللی استاندارد

آشنایی کامل با بند ها(متن) و الزامات استاندارد ISO 9001:2015 طاهامدیران عصر ماندگار

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نوید بلاگ