بسیاری از سازمان ها در انواع مختلف از ISO 9001  به عنوان روشی شناخته شده برای ارائه رضایت مشتری و کنترل کیفیت محصول و خدمات در بخش انتخابی خود استفاده می کنند. از سازمان‌های بزرگی مانند شرکت ریچارد برانسون گرفته تا کافی‌شاپ‌های محلی  از استاندار iso برای رونق کسب و کار خود بهره می برند. در واقع ایزو9001 نه تنها می‌تواند برای ارائه پیشرفت‌ها و کمک به تضمین کیفیت استفاده شود، بلکه اغلب به عنوان تضمینی برای یکنواختی محصول و خدمات در سراسر مرزها، استفاده می‌شود. بنابراین داشتن اعتبار ISO 9001 برای هر کسب و کاری ضروری می باشد. اما سوالی که شاید پیش بیاید این باشد که آیا منصفانه است که بگوییم سازمان ها در برخی بخش ها می توانند از اجرای ایزو9001 بیشتر از سایر بخش ها بهره ببرند؟بر این اساس  آیا استفاده از اصول ISO 9001 برای شرکت های بخش تولید سود بیشتری دارد؟

 

آنچه سازمان های تولیدی برای موفقیت نیاز دارند؟

قبل از هرچیزی بهتر است بدانید که اهمیت ایزو9001  به اندازه ای است که بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ همواره از خود پرسیده اند که با کنار گذاشتن استاندارد ISO 9001  ، چه اقداماتی برای جلب رضایت مشتری از نظر یک محصول با کیفیت و سازگار لازم است. اگرچه هر سازمانی نیازمندی های متفاوتی دارد، اما اصول زیر جزو الزامات برای هر سازمانی می باشد:

یک فرآیند تعریف شده که در حال بررسی مداوم و اقدام برای بهبود است

مجموعه ای از استانداردها که یک محصول یا خدمات قابل قبول را تعریف می کند

منابع و کارکنان آگاه برای تولید یک محصول

کیفیت محصول ، عوارض محصول، ممیزی محصول، اندازه گیری داخلی، بازخورد مشتری

اقدام اصلاحی داخلی و فرآیند بررسی - برای اطمینان از رفع رضایت‌بخش مشکلات و عدم بازگشت مجدد آنها

 

با توجه به موارد ذکر شده  و اقداماتی که برای هر شرکتی ضروری و حیاتی می باشد ، تولید یک محصول ثابت و با کیفیت می باشد. بنابراین ایزو9001 می تواند به ما در این امر کمک شایانی کند.

 

چیزی که ISO 9001 برای موفقیت شما فراهم می کند؟

در استاندارد ISO 9001 ، بندهای اجباری وجود دارد که با بیشتر جنبه‌های کسب‌وکار سروکار دارند، نه اینکه صرفاً یک استاندارد «سیستم مدیریت کیفیت» وجود داشته باشد ، بلکه در راستای  الزامات تجاری ذکر شده در بالا با خود استاندارد ISO 9001 می توانیم موارد زیر را بیابیم:

فرآیند تعریف شده:  بهتر است بدانید که فرآیند تعریف شده  می تواند با استفاده از بخش هایی از بندهای مختلف استاندارد، مانند ارزیابی "برنامه ریزی"، "پشتیبانی"، "عملیات" و "عملکرد" کنار هم قرار بگیرد. بدیهی است که  نحوه تعریف زمینه سازمان در ISO 9001   به شرکت شما این امکان را می دهد که اطمینان حاصل کند که عوامل و تعهدات صحیح را در نظر گرفته باشد. بنابراین، ترکیبی از همه این بندها، از جمله «طراحی و توسعه» در صورت لزوم، به شما این امکان را می دهد که فرآیند خود را به طور دقیق تعریف کنید

 

مجموعه استانداردها یا تعریف محصول: بخش 8 موجود در قرارداد ISO 9001  به "الزامات محصولات و خدمات" و "کنترل عملیات" تحت عنوان "عملیات" اشاره دارد. در واقع انجام الزامات این بخش به شما این امکان را می دهد تا محصول خود را به طور دقیق تعریف کنید. بنابراین مجموعه استانداردها یا تعریف محصول، جزء جدایی ناپذیر در استاندارد ISO 9001 می باشد

 

منابع و کارکنان آگاه: بخش 7 موجود در بند های قرارداد  مربوط به بخش «حمایت» می باشد که شامل «مردم»، «دانش سازمانی»، «شایستگی» و «آگاهی» است. این بند موجود در استاندارد بیانگر این است که رعایت استانداردها برای داشتن  منابع و کارکنان آگاه  برای تولید یک محصول خوب جزو ضروریات می باشد.

 

کنترل کیفیت:

برای استاندارد سازی و بالابردن کیفیت یک محصول باید طبق بندهای موجود در قرارداد ISO 9001 عمل شود. هر کدام از این بندها نمایانگر یک ارزیابی می باشد که در جهت رسیدن به کیفیت مطلوب بایستی تمامی این مراحل  طی شود.بعنوان مثال بخش 6 موجود دربخش نامه مربوط به برنامه ریزی ، بخش 7.5 مربوط به اطلاعات مستند و بخش 9 بعنوان ارزیابی عملکرد ، استفاده می شود.لازم به ذکر است که  بسیاری از بخش های دیگر نیز برای بررسی و اندازه گیری ، در مورد کنترل کیفیت محصول مورد نیاز می باشد.از جمله بخش 10 که درمورد بهبود پیگیری طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد و تضمین می‌کند که ما دانش، داده‌ها و توانایی لازم برای ایجاد بهبود مستمری که هر سازمانی به دنبال آن است را نیاز دارد.  

 

فرآیند اقدام اصلاحی:

 بخش 10.2 به عدم انطباق و فرآیند اقدام اصلاحی می پردازد. در واقع پیشگیری از عدم انطباق از اهمیت اولیه برخوردار است، اما تصحیح یک حادثه و نشان دادن عدم تکرار آن بخش جدایی ناپذیر هرسیستم مدیریت کیفیت ،و همچنین راهی عالی برای ایجاد اعتماد مشتری می باشد. بنابراین از این بخش استفاده کنید تا مطمئن شوید که کارتان را به درستی انجام می دهید. بنابراین، همانطور که می بینید، الزامات کسب و کار اساسی اکثر سازمان های تولیدی توسط بندهای خاصی در استاندارد ایزو9001 برآورده می شود و اگر به درستی اعمال شود، این بندها می توانند به کسب و کار شما با هدف ارائه رضایت مشتری کمک کنند.

 

ISO 9001 در تولید:

اهمیت چرخه برنامه ریزی، انجام، بررسی وعمل در استاندارد ISO 9001 آشکار است و به همین ترتیب، اهمیت برای سازمان تولیدی نیز بسیار زیاد است.لازم به ذکر است که توانایی برنامه‌ریزی قبل از اقدام، بررسی و اصلاح، هوش محصول ، ارتباط و وضوح ، عملکرد و کیفیت هر سازمانی تولیدی را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد . به همین ترتیب، الزامات ISO 9001 برای درخواست بازخورد از مشتری، این اطمینان را حاصل می کند که بر مهمترین عامل در چرخه عمر محصول خود تمرکز می کنید. از اینرو بهتر است که استاندارد ISO 9001 را با استانداردهای کسب و کار تولیدی خود هماهنگ کنید و به سرعت متوجه مزیت آن شوید.