IMS (سیستم مدیریت اطلاعات) چیست؟

IMS (سیستم مدیریت اطلاعات) یک سیستم پایگاه داده و مدیریت معامله است که برای اولین بار توسط IBM در سال 1968 معرفی شد. از آن به بعد، IMS از طریق بسیاری از تغییرات در سازگاری با ابزار و محیط های جدید برنامه نویسی رفته است.

what-is-ims

IMS یکی از دو پایگاه داده اصلی میراث و زیر سیستم های مدیریت تراکنش از IBM است که در سیستم های MVS اصلی (در حال حاضر Z / OS) اجرا می شود. دیگر CICS است. ادعا شده است که از لحاظ تاریخی، برنامه های کاربردی برنامه های کاربردی که از آنها استفاده می کنند (یا هر دو) IMS یا خدمات CICS مورد استفاده قرار می گیرند و همچنان بیشتر از معاملات بانکی، بیمه و سفارش اولیه جهان را اداره می کنند.

IMS شامل دو جزء اصلی، سیستم مدیریت پایگاه داده IMS (IMS DB) و سیستم مدیریت معامله IMS (IMS TM) است. در IMS DB، داده ها به یک سلسله مراتب سازماندهی می شود. داده ها در هر سطح وابسته به داده ها در سطح بالاتر بعدی است. داده ها مرتب شده اند به طوری که یکپارچگی آن تضمین شده است، و روند ذخیره سازی و بازیابی بهینه سازی شده است.

ims

IMS TM پردازش I / O (ورودی / خروجی) را کنترل می کند، قالب بندی، ورود به سیستم و بازیابی پیام ها را فراهم می کند، امنیت ارتباطات را حفظ می کند و برنامه ریزی و اجرای برنامه ها را نظارت می کند. TM از یک مکانیزم پیام رسانی برای درخواست های صف استفاده می کند.

رابط برنامه نویسی اصلی IMS DL / 1 (زبان داده / 1) بود. امروزه برنامه های کاربردی IMS و پایگاه های داده را می توان به برنامه های کاربردی CICS و پایگاه های DB2 متصل کرد. برنامه های جاوا می توانند به پایگاه های داده و خدمات IMS دسترسی داشته باشند.

IMS همچنین برای سیستم های تولید هوشمند و زیر سیستم چند رسانه ای IP است.