ISO یک سازمان بین المللی استاندارد سازی است ، یک سازمان بین المللی غیردولتی مستقل ، با عضویت 165 نهاد استاندارد ملی ، که متخصصان را برای به اشتراک گذاشتن دانش و ایجاد استانداردهای بین المللی مربوط به بازار مبتنی بر اجماع که نوآوری را پشتیبانی می کند و راه حل هایی برای چالش های جدید جهانی

استانداردهای ISO چیست؟

استانداردهای ISO برای ارائه راهنمایی ، هماهنگی ، ساده سازی و یکسان سازی معیارها به شرکت ها و سازمان ها به منظور کاهش هزینه ها و افزایش اثربخشی و همچنین استاندارد سازی استانداردهای محصول و خدمات برای سازمان های بین المللی ایجاد شده اند. استانداردهای ISO به دلیل نیاز و تمایل به استاندارد سازی پارامترهای کیفیت توسط بسیاری از شرکت ها در بسیاری از کشورها تهیه و تصویب شده اند. ISO اسنادی را با استانداردها ، مشخصات ، دستورالعمل ها یا ویژگی های مورد نیاز ایجاد می کند که می تواند توسط شرکت ها مورد استفاده قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که مواد ، محصولات ، فرآیندها و خدمات برای اهداف آنها مناسب هستند. علاوه بر این ، ISO اطمینان حاصل می کند که این الزامات در همه کشورهای عضو پذیرفته شده است تا استاندارد سازی را تضمین کند.

محبوب ترین استانداردهای ISO

این 10 استاندارد محبوب ISO هستند و معنی آنها برای تجارت شما چیست.

ISO 9000 - مدیریت کیفیت

خانواده ISO 9000 استاندارد مدیریت کیفیت است و از برخی از شناخته شده ترین استاندارد های ISO تشکیل شده است. ISO 9001: 2015 تنها استانداردی است که می توانید به آن گواهینامه بدهید. بیش از یک میلیون سازمان در بیش از 170 کشور جهان دارای گواهینامه ISO 9001 هستند.

دسته 27000 استاندارد ، ایمنی دارایی های اطلاعاتی را تضمین می کند. این استانداردها به سازمان ها کمک می کنند تا امنیت دارایی هایی مانند مالکیت معنوی ، داده های مالی و کارمندان را مدیریت کنند. 33،290 گواهی برای این گواهینامه صادر شده است.

ISO 14000 - مدیریت محیط زیست

استانداردهای این گروه بر سیستم های زیست محیطی تأکید دارد و از ابزارهایی مانند ممیزی ، ارتباطات ، تجزیه و تحلیل چرخه زندگی و چالش های زیست محیطی استفاده می کند. بیش از 300000 گواهینامه ISO 14001 در 171 کشور صادر شده است.

ISO 31000: 2018 - مدیریت ریسک

از این استاندارد نمی توان برای اهداف صدور گواهینامه استفاده کرد ، اما چارچوبی را برای مدیریت ریسک فراهم می کند و سازمان ها را قادر می سازد تا با کمک به شرکت ها در شناسایی فرصت ها و تهدیدها به اهداف در یک محیط نامشخص دست پیدا کنند.

 

ISO 50001: 2018 - مدیریت انرژی ISO 50001: 2018

راهنمایی هایی را برای پیاده سازی سیستم مدیریت انرژی (EnMS) برای شرکت ها فراهم می کند که هدف آن بهبود بهره وری در استفاده از انرژی با کاهش اثر انرژی شرکت ها توسط انتشار گازهای گلخانه ای است. بیش از 20،000 گواهینامه برای این استاندارد صادر شده است.

ISO 26000: 2010 - مسئولیت اجتماعی

سازمانها نمی توانند دارای گواهینامه ISO 26000 باشند ، با این حال ، این استاندارد راهنمایی در مورد چگونگی پذیرش مشاغل از مسئولیت اجتماعی را ارائه می دهد.

ISO 28000: 2007 - مشخصات سیستم های مدیریت امنیت

برای زنجیره تأمین این استاندارد الزامات سیستم مدیریت امنیت را با توجه به یک زنجیره تأمین فراهم می کند.

 

ISO 37001: 2016 سیستم های مدیریت ضد رشوه

 

رشوه برای مشاغل امروزی خطری است. این استاندارد راهنمایی هایی را برای ایجاد ، پیاده سازی و بهبود سیستم مدیریت ضد رشوه ارائه می دهد. این استاندارد با توجه به رشوه در انواع سازمانها قابل اجرا است و به جلوگیری ، ردیف و پاسخگویی به رشوه کمک می کند.

ISO 45001 - بهداشت و ایمنی شغلی

این یک چارچوب برای ایمنی کارکنان ، کاهش خطرات محل کار و ایجاد محیط کار امن تر فراهم می کند.

مزایای صدور گواهینامه استاندارد ISO

استانداردهای بین المللی بدان معناست که مصرف کنندگان می توانند اطمینان داشته باشند که محصولات مطمئن و با کیفیت هستند. گواهینامه ISO می تواند برای شرکت ها بسیار عالی باشد زیرا یک اعتبار بین المللی امکان فعالیت در خارج از مرزهای ملی را فراهم می کند ، به این معنی که شرکت ها می توانند فروش و درآمد خود را افزایش دهند. شرکت هایی که دارای برچسب ISO هستند از این امر باعث بهبود وجهه خود می شوند و به بقیه دنیا نشان می دهند که مطابق با استانداردهای بین المللی کار می کنند. برای بسیاری از خریداران و مشتریان این نشانه این است که شرکت ها محصولات و خدمات عالی را ارائه می دهند. استانداردهای ISO سعی در اطمینان از کیفیت ، سازگاری و ایمنی دارند و به ما نشان می دهند که چگونه کیفیت را بررسی کنیم. فواید بسیاری برای مشاغل وجود دارد که این استانداردها را پذیرفته اند. بعضی از آنها ... هستند:

قابلیت اطمینان

با دریافت گواهینامه ISO ، شرکت ها این فرصت را دارند که قابلیت اطمینان خود را به خریداران ، تأمین کنندگان ، شرکای تجاری و دولت نشان دهند. قابلیت اطمینان به معنی کیفیت ، ایمنی و دوام محصولات و / یا خدمات است. با داشتن استاندارد ISO ، شرکت ها نشان می دهند که الزامات قوانین و مقررات بین المللی را برآورده می کنند و به این موارد پایبند هستند. با گواهینامه ISO ، شرکت ها میزان را نشان می دهند