مقدمه ای بر IATF 16949


IATF 16949: 2016 (جایگزین ISO / TS 16949: 2009) استانداردی است که الزامات مربوط به سیستم مدیریت کیفیت (QMS) ، به ویژه برای بخش خودرو را تعیین می کند. ISO / TS 16949 در اصل در سال 1999 ایجاد شد تا طرحهای مختلف ارزیابی و صدور گواهینامه را در سراسر جهان در زنجیره تأمین بخش خودرو هماهنگ کند.

تمرکز اصلی استاندارد IATF 16949 توسعه یک سیستم مدیریت کیفیت است که برای بهبود مستمر ، تأکید بر جلوگیری از نقص و کاهش تغییرات و ضایعات در زنجیره تأمین ، فراهم می کند. استاندارد ، همراه با الزامات خاص مشتری (CSR) قابل اجرا ، الزامات QMS را برای تولید خودرو ، خدمات و / یا لوازم جانبی تعریف می کند.

IATF 16949: 2016 یک استاندارد QMS مستقل است که کاملاً منطبق با ساختار و الزامات ISO 9001: 2015 است . بنابراین ، IATF 16949 به تنهایی به عنوان یک سند مستقل قابل اجرا نیست ، بلکه باید به عنوان یک مکمل و همراه با ISO 9001: 2015 اجرا شود.

پس از 01 اکتبر 2017 ، ممیزی ها بر اساس ISO / TS 16949 قابل انجام نیستند و سازمان ها باید مطابق با الزامات زمان بندی مجاز ، مطابق با چرخه ممیزی کنونی خود به IATF 16949 جدید منتقل شوند. عدم انجام ممیزی در زمان مورد نیاز مجاز ، سازمان را از ابتدا با ممیزی صلاحیت اولیه شروع می کند. ممیزی انتقال باید مدت زمان ممیزی مجدد گواهی به علاوه زمان اضافی برای بررسی اسناد باشد. تمام عملکردهای پشتیبانی در سایت یا در یک مکان از راه دور باید در روند انتقال گنجانده شوند.

سیستم مدیریت کیفیت مبتنی بر IATF 16949:

  • روشی است برای تعریف اینکه چگونه یک سازمان می تواند نیازهای مشتریان و سایر سهامداران را برآورده کند
  • ایده بهبود مستمر را ترویج می کند
  • سازمانها را ملزم به تعریف اهداف و بهبود مستمر فرایندهای خود برای دستیابی به اهداف می کند
  • بر پیشگیری از نقص تأکید می کند
  • شامل الزامات خاص و ابزارهای اصلی صنعت خودرو است
  • برنامه ریزی پیشرفته کیفیت محصول (APQP)
  • تجزیه و تحلیل حالت و اثرات خرابی (FMEA)
  • کنترل فرآیند آماری (SPC)
  • تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری (MSA)
  • فرآیند تأیید قسمت تولید (PPAP)
  • کاهش تنوع و ضایعات در زنجیره تأمین را ترویج می کند
  • به سیاست های مسئولیت شرکتی مستند و اجرا شده نیاز دارد

IATF 16949 چیست؟


استاندارد IATF 16949 برای شرکت ها و سازمان هایی که می خواهند اطمینان حاصل کنند که محصولاتشان به طور مداوم نیازهای مشتری را برآورده می کنند و کیفیت و رضایت مشتری به طور مداوم بهبود می یابد ، راهنمایی و ابزار ارائه می دهد. الزامات صدور گواهینامه به IATF 16949 در اصلاحیه 5 قوانین 2016 برای دستیابی و حفظ شناسایی IATF تعریف شده است.

استاندارد IATF 16949 یک استاندارد تکمیلی است و همراه با استانداردهای ISO استفاده می شود:

IATF 16949 - الزامات تکمیلی خودرو را برای سیستم مدیریت کیفیت ایجاد می کند
ISO 9001 - الزامات اساسی سیستم مدیریت کیفیت را تعریف می کند
ISO 9000 - مفاهیم و زبان اصلی را پوشش می دهد
ISO 9004 - بر چگونگی کارآیی و کارآیی سیستم مدیریت کیفیت تمرکز دارد
ISO 19011 - در مورد ممیزی های داخلی (شخص اول) و خارجی (شخص ثالث) سیستم های مدیریت کیفیت راهنمایی می کند
ISO 31000 - اصول و رهنمودهای مدیریت ریسک را بیان می کند


IATF 16949 معیارهای QMS مبتنی بر خودرو را با هدف ثبت نام شخص ثالث تعیین می کند. این می تواند توسط هر تامین کننده ای بزرگ یا کوچک مورد استفاده قرار گیرد و باید در سراسر زنجیره تامین خودرو اعمال شود. در حقیقت ، بیش از 65000 تامین کننده در سراسر جهان که در حال حاضر دارای گواهینامه ISO / TS 16949 هستند ، وجود دارد. کلیه الزامات IATF 16949 قابل اجرا است ، مگر اینکه تأمین کنندگان توابع مربوط به طراحی محصول را ارائه ندهند. الزامات عمومی است و در نظر گرفته شده است که در مورد هر تأمین کننده ای که طراحی و توسعه ، تولید و در صورت لزوم مونتاژ ، نصب و خدمات محصولات مرتبط با خودرو ، از جمله محصولات دارای نرم افزار تعبیه شده ، قابل استفاده باشد. استاندارد IATF 16949 برای سایتهای سازمانی که در آنها ساخت قطعات تولیدی ، قطعات خدمات و / یا لوازم جانبی مشخص شده توسط مشتری اعمال می شود.

این استاندارد بر اساس هفت اصل مدیریت کیفیت ، شامل مشتری مداری قوی ، انگیزه و پیامدهای مدیریت عالی ، رویکرد فرآیند و بهبود مستمر است.

این اصول مدیریت کیفیت به شرح زیر تعریف شده است:

  1. مشتری مداری
  2. رهبری
  3. نامزدی مردم
  4. رویکرد فرآیند
  5. بهبود
  6. تصمیم گیری مبتنی بر شواهد
  7. مدیریت روابط

چرا اجرای IATF 16949


اجرای IATF 16949 تضمین می کند که مشتریان محصولات و خدمات ثابت و با کیفیت خوب را دریافت می کنند ، که به نوبه خود می تواند مزایای تجاری بسیاری را به همراه داشته باشد. IATF 16949 الزامات سیستم مدیریت کیفیت را هنگامی که سازمانی بخواهد تعیین می کند:

توانایی خود را در ارائه مداوم محصولاتی که مطابق با مشتری و الزامات قانونی ، نظارتی و ایمنی محصول است نشان دهد
رضایت مشتری را از طریق استفاده موثر از سیستم افزایش دهید
فرآیندهای بهبود سیستم را پیاده سازی کنید
زمینه کلی را تعیین کنید ، چه کسی تحت تأثیر قرار گرفته و چه انتظاری دارند
اهداف را به روشنی بیان کرده و فرصت های جدید تجاری را شناسایی کنید
مشتریان را در اولویت قرار دهید ، اطمینان حاصل کنید که نیازهای آنها به طور مداوم برآورده می شود و رضایت آنها را افزایش می دهد
مشتری مکرر داشته باشید ، وفاداری مشتری را افزایش دهید ، مشتری جدید اضافه کنید و تجارت را افزایش دهید
به بازارهای جدید گسترش دهید ، زیرا برخی از بخشها و مشتریان قبل از تجارت به IATF 16949 نیاز دارند
خطرات مرتبط با سازمان خود را شناسایی و برطرف کنید
کار در یک روش کارآمد تر برای افزایش بهره وری و بهره وری ، کاهش هزینه های داخلی
از طریق مستند سازی و اجرای سیاست های مسئولیت شرکتی ، مسئولیت اجتماعی بیشتری پیدا کنید


چه زمانی IATF 16949 را پیاده سازی کنیم؟


انطباق با استاندارد IATF 16949 در هر زمان قابل انجام است اما معمولاً در موارد زیر استفاده می شود:

  • مشتریان این شرط را به عنوان بخشی از قرارداد مشخص می کنند
  • سازمان ها می خواهند محصولات و رضایت مشتری خود را بهبود بخشند

نحوه اجرای IATF 16949


تصمیم سازمانها برای توسعه و اجرای هر QMS جدید یا بهبود یافته یک تصمیم استراتژیک است. تمام تلاش ها باید در شناسایی و به حداقل رساندن خطر هنگام تأمین و بیش از هدف مشتری و سازمانی و نیازهای عینی باشد.

سازمان ها باید تعهد دهند:

  • مشتریان مستقیم و غیرمستقیم را به عنوان کسانی که از سازمان ارزش می گیرند ، بشناسید
  • نیازها و انتظارات فعلی و آینده مشتریان را درک کنید
  • اهداف سازمان را به نیازها و انتظارات مشتری پیوند دهید
  • نیازها و انتظارات مشتری را در کل سازمان برقرار کنید
  • برای تأمین نیازها و انتظارات مشتری ، محصولات را برنامه ریزی ، طراحی ، توسعه ، تولید ، تحویل و پشتیبانی کنید
  • رضایت مشتری را اندازه گیری و کنترل کرده و اقدامات مناسب را انجام دهید
  • نیازها و انتظارات طرف های علاقه مند را تعیین کرده و اقداماتی انجام دهید که می تواند رضایت مشتری را تحت تأثیر قرار دهد
  • برای دستیابی به موفقیت پایدار ، به طور فعال روابط خود را با مشتریان مدیریت کنید
  • مسئولیت اجتماعی بیشتری داشته باشید
  • منابع لازم را برای اطمینان از برآورده شدن الزامات ایمنی محصول تهیه کنید

انطباق IATF 16949 را می توان از طریق رویکرد هفت فاز Quality One انجام داد:

  1. اجرایی و مدیریت اجمالی / برنامه ریزی
  2. ارزیابی و برنامه ریزی شکاف
  3. مستندات
  4. اجرا و آموزش
  5. ارزیابی داخلی و بررسی مدیریت
  6. ارزیابی ثبت نام شخص ثالث
  7. بهبود و پایداری