5S نوعی سیستماتیک از مدیریت بصری است که با استفاده از همه چیز ، از نوار کف گرفته تا کتابچه راهنمای عملیات. این فقط در مورد پاکیزگی یا سازمان نیست. همچنین در مورد به حداکثر رساندن کارایی و سود است. 5S چارچوبی است که بر استفاده از یک طرز فکر و ابزار خاص برای ایجاد کارایی و ارزش تأکید دارد. این شامل مشاهده ، تجزیه و تحلیل ، همکاری و جستجوی زباله است و همچنین شامل عمل حذف زباله است.
5S شامل پنج اصطلاح است که همه با حرف "S" شروع می شوند.

5S به چه معنی است؟


5S که گاهی اوقات 5s یا Five S نیز خوانده می شود ، به پنج اصطلاح ژاپنی گفته می شود که برای توصیف مراحل سیستم مدیریت بصری 5S استفاده می شود. هر اصطلاح با S شروع می شود. در ژاپنی ، پنج S عبارتند از Seiri ، Seiton ، Seiso ، Seiketsu و Shitsuke . در انگلیسی ، پنج S به ترتیب مرتب سازی ، تنظیم به ترتیب ، درخشش ، استاندارد سازی و نگهداری ترجمه می شوند.

در 5S پنج روش اصلی وجود دارد. آنها به شرح زیر است:

1- مرتب سازی:

مواد را مرتب کنید ، فقط موارد ضروری مورد نیاز برای انجام وظایف را نگه دارید. (این عمل شامل مرور تمام محتویات یک فضای کار برای تعیین نیاز و حذف آن است. هر آنچه برای تکمیل روند کار استفاده نمی شود باید محل کار را ترک کند.)

 

2- به ترتیب تنظیم کنید:

اطمینان حاصل کنید که همه موارد مرتب هستند و هر مورد مکانی مشخص دارد. تمام موارد باقی مانده در محل کار را به روشی منطقی سازماندهی کنید تا انجام کارها برای کارگران آسان تر شود. این اغلب شامل قرار دادن وسایل در مکان های ارگونومیک است که افراد برای رسیدن به آنها نیازی به خم شدن یا حرکت اضافی ندارند.


3- درخشش:

تلاش فعال برای تمیز و منظم نگه داشتن محل کار برای اطمینان از کار هدفمند. این به معنای پاکسازی و نگهداری فضای کار تازه سازمان یافته است. این می تواند شامل کارهای روزمره مانند پاک کردن ، گردگیری و غیره یا انجام تعمیر و نگهداری در ماشین آلات ، ابزارها و سایر تجهیزات باشد.


4- استاندارد کردن:

مجموعه ای از استانداردها را برای سازمان و فرایندها ایجاد کنید. در اصل ، این جایی است که شما سه S اول را می گیرید و قوانینی برای نحوه و زمان انجام این وظایف تعیین می کنید. این استانداردها می توانند شامل برنامه ها ، نمودارها ، لیست ها و ... باشند.

5- پایدار باش:

برای حفظ نظم و انضباط ، روشهای جدید را حفظ کنید و ممیزی را انجام دهید. این بدان معنی است که چهار S قبلی باید در طول زمان ادامه یابد. این امر با ایجاد احساس نظم و انضباط شخصی در کارکنانی که در 5S شرکت خواهند کرد ، حاصل می شود.

 

روش 5S


روش 5S یک رویکرد سیستماتیک برای سازماندهی محل کار است. این روش شامل پنج مرحله مرتب سازی ، تنظیم به ترتیب ، درخشش ، استاندارد سازی و پایداری است. به طور کلی ، مراحل 5S شامل مواردی است که در یک فضای کاری از بین می روند ، موارد غیرضروری را از بین می برند ، وسایل را مرتب می کنند ، تمیز می کنند ، نگهداری می کنند و مطمئن می شوند که این موارد به عادت تبدیل می شوند. این مراحل باید به ترتیب انجام شود و باید برنامه ای برای انجام وظایف مرتبط با این مراحل به طور منظم در نظر گرفته شود. در پایان اجرای 5S موارد مشخصی مانند دفترچه راهنما ، نوار تاریکی یا نوار نور لامپ در کف ، سطل های رنگی ، برچسب های قرمز و پیاده روی های 5S مشاهده خواهید کرد. در پایان ، همه اینها باید به کارایی اضافه شود.

روش 5S از ژاپن آغاز شد و اولین بار توسط شرکت موتور تویوتا اجرا شد. این روش به عنوان راهی برای امکان ساخت به موقع (JIT) تولید شد . این نوع تولید قصد دارد فقط مقدار محصولی را که لازم است ، در صورت نیاز تولید کند. داشتن یک محل کار سازمان یافته که از نشانه های بصری برای حفظ خود استفاده می کند ، به تولید JIT اجازه می دهد تا روانتر پیش رود. در این نوع محیط ها ، مشاهده مشکلات و جابجایی کارآمد مواد آسان تر است.

 5S چیست؟


هدف 5S این است که با ایجاد مکانی راحت تر برای کار ، عملکرد محل کار را بهتر کند. این امر با ایجاد منطق در فضاها اتفاق می افتد. ابزارها و مواد بر اساس نیازهای آنها ، تعداد دفعات مورد نیاز و غیره در مکان های منطقی قرار می گیرند و فضاها به طور منظم تمیز می شوند. نظافت و سازماندهی به عادت تبدیل می شود. در صورت استفاده صحیح ، 5S در نهایت باعث ایمنی و کارآیی فرایندها می شود.

5S مخفف چیست؟


5S مخفف 5 مرحله از این روش است: مرتب سازی ، تنظیم به ترتیب ، درخشش ، استاندارد سازی ، پایداری. این مراحل شامل گذراندن همه چیز در یک فضا ، تصمیم گیری درباره موارد ضروری و غیر ضروری ، نظم بخشیدن به امور ، تمیز کردن و تنظیم مراحل انجام این کارها به طور منظم است. وقتی برنامه ای برای ساختن 5S به یک تلاش مداوم و نه فقط یکبار مصرف وجود دارد ، می تواند با گذشت زمان پایدار بماند.


چه طور باید شروع کرد


شروع هر پروژه ای که شامل پتانسیل تغییرات بزرگی باشد ، می تواند تا حدی دلهره آور باشد. با این وجود ، چند روش برای کمک به ایجاد خاک غنی برای رشد و نمو فراوان وجود دارد.

نکته ای که برای موفقیت هر کاری 5S بسیار مهم است خرید کارمندان است. خرید کارمندان اساساً به این معنی است که کارمندان آزاد ، مایل و متعهد به مشارکت برای موفقیت در انجام کار هستند. برخی از راه های مفید برای توسعه خرید کارمندان شامل موارد زیر است:

آموزش کارمندان.
ارائه مثالها و چارچوبی برای موفقیت.
اجازه دادن به کارمندان برای بحث در مورد موانع و مشکلات احتمالی توصیه ها.
ارائه بینشی در مورد چگونگی عملکرد واقعی فرآیند برای کمک به کاهش برخی از موارد ناشناخته که می توانند مانع روند شوند.
در طول فرآیند خرید کارمندان ، بسیاری از تیم ها هنگام بحث در مورد مشکلات و موانع مربوط به تغییرات جدید ، هیجان و علاقه نشان می دهند. با این حال ، همانطور که این کار انجام می شود و جزئیات بهم می ریزد ، بینش و اطلاعات خوبی در مورد چگونگی نزدیک شدن به تیم در آینده جمع آوری می شود. هنگامی که مشکلات و موانع با یک نگرش ذهنی مثبت روبرو می شوند ، حتی برخی از ترسناک ترین وظایف را می توان فتح کرد. لازم به یادآوری است که نگرشهای مثبت مسری هستند.

 

پیاده سازی سیستم 5S


سیستم مدیریت بصری 5S باعث بهبود سازماندهی و کارایی در بسیاری از محل های کار از جمله محیط های تولید و دفاتر شده است. این سیستم از پنج ستون مرتب سازی ، تنظیم به ترتیب ، درخشش ، استاندارد سازی ، پایداری تشکیل شده است که حفظ محیط کار در شرایط خوب را به فرایندی بصری تبدیل می کند. کارمندان در سراسر سازمان باید با انجام کارهای معمول خانه داری در طول روزهای کاری خود به سیستم کمک کنند