ISO 45001 یک استاندارد بین المللی برای بهداشت و ایمنی در کار است که توسط کمیته های استاندارد ملی و بین المللی مستقل از دولت تدوین شده است.

در مارس 2018 معرفی شد و جایگزین استاندارد فعلی (BS OHSAS 18001) می شود که پس گرفته می شود. مشاغل یک دوره سه ساله دارند تا از استاندارد قدیمی به استاندارد جدید بروند.

طبق قانون شما ملزم به اجرای ISO 45001 یا سایر استانداردهای مدیریتی مشابه نیستید ، اما آنها می توانند به ایجاد یک چارچوب ساختاری برای اطمینان از یک محل کار امن و سالم کمک کنند.

اگر سازمان شما کوچک یا کم خطر است ، احتمالاً قادر خواهید بود بدون داشتن سیستم مدیریت رسمی ، مدیریت ریسک موثر را نشان دهید. یک رویکرد ساده و بوروکراتیک ممکن است مناسب تر باشد مانند روشی که در راهنمای HSE در مورد سلامتی و ایمنی بیان شده است . 

نمای HSE از ISO 45001


اجرای ISO 45001 ممکن است به سازمان شما کمک کند تا مطابقت با قانون ایمنی و بهداشت را نشان دهد. اما ، از برخی جهات ، فراتر از آنچه قانون لازم دارد ، بنابراین آیا به تصویب آن دقت کنید.

اگر سازمان شما از قبل دارای ساختار مدیریت ایمنی و بهداشت است ، یا با سایر استانداردهای مدیریتی آشنا هستید ، ممکن است تصویب ISO 45001 برای شما ساده باشد ، اما اگر سازمان شما کوچک باشد ، با فرایندهای مدیریت رسمی کمتر ، ممکن است دشوار است که:

آنچه استاندارد درخواست می کند را تفسیر کنید
اندازه گیری کنید که اجرای متناسب چگونه است
این امر به ویژه اگر استانداردهای مدیریتی را برای تأمین نیازهای زنجیره تأمین مشتری یا ارگانهای متعاهد اتخاذ کنید ، این مورد اتفاق می افتد .

HSE نگران اجرای عملی استاندارد ، از جمله ممیزی و صدور گواهینامه است ، و اینکه آیا می توان به راحتی متناسب با ریسک هایی که باید کنترل کنند ، برای سازمانها از هر اندازه و سطح پیچیدگی کارایی کافی داشته باشد. 

بنابراین ارگان های طرف قرارداد و مشتریان باید از خود بپرسند که آیا تامین کننده واقعاً به گواهینامه 45001 احتیاج دارد یا اینکه آیا آنها می توانند با استفاده از روش های دیگر صلاحیت مدیریت سلامت و ایمنی را نشان دهند.

انطباق با قانون ایمنی و بهداشت


بازرسان HSE همچنان به ارزیابی گسترده ای از شواهد و مشاهدات در هنگام ارزیابی انطباق سازمانی با قانون ایمنی و بهداشت اعتماد می کنند ، نه فقط اینکه ادعا می کنند از استاندارد ISO 45001 برخوردار هستند یا خیر.

استفاده از رویکرد سیستم مدیریت


راهنمای HSE در زمینه مدیریت بهداشت و ایمنی (HSG 65) ممکن است به سازمان شما کمک کند زیرا رویکرد روشنی روشنی برای مدیریت ریسک ارائه می دهد. با این حال ، اتخاذ رویکرد سیستم مدیریت رسمی ، چه HSG65 و چه ISO 45001 ، ممکن است مناسب ترین مدل برای مشاغل شما نباشد ، به خصوص اگر کوچک یا کم خطر باشد.

صدور گواهینامه


سازمان شما می تواند استاندارد را برای فعالیت های شما (به طور کامل یا جزئی) برای ارائه شواهدی از مدیریت بهداشت و ایمنی خوب و بهبودهای ایجاد شده ، بدون دریافت گواهینامه ، اعمال کند. اما ، فقط در صورت اجرای کامل استاندارد می توانید ادعا کنید که مطابق با استاندارد هستید.

حسابرسی


برای اجرای استاندارد ISO 45001 به صورت متناسب ، حسابرسان یا گواهینامه ها باید بدانند که:

متناسب با اندازه و سطح پیچیدگی یک سازمان
متناسب با خطرات
شما باید اطمینان حاصل کنید که هر حسابرس یا گواهینامه ای که استفاده می کنید ، شواهدی دال بر صلاحیت آنها نسبت به استاندارد شناخته شده ای مانند ISO 19011: 2018 یا قسمت های مربوط به سری ISO 17021: 2015 دارد.

نهاد صدور گواهینامه باید توسط سرویس اعتباربخشی انگلستان (UKAS) برای ISO 45001 یا یک سازمان اعتبار سنجی معادل که عضو همکاری اروپا برای اعتباربخشی (EA) یا انجمن بین المللی اعتباربخشی (IAF) است ، معتبر شناخته شود.

استانداردهای محصول


مشاوره در این صفحه صرفاً مربوط به استاندارد سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت ISO 45001 است. 

HSE همچنان نقش ارزنده استانداردهای محصول را می شناسد:

ارائه حمایت از مصرف کننده و کارگر
فراهم کردن شرایط بازی برابر برای مشاغل
امکان تجارت با سایر کشورها
با ISO 45001 از خارج از سازمان خود کمک کنید
برای کمک به رعایت استاندارد می توانید از مشاوره خارجی استفاده کنید اما سازمان شما از نظر قانونی مسئول کنترل روزمره خطر خواهد بود. 

اگر می خواهید از شخص ثالثی استفاده کنید (از جمله حسابرسان و گواهینامه ها) از آنها بخواهید اثبات کنند که آنها تجربه اجرای استاندارد را به طور متناسب در طیف وسیعی از اندازه ها ، انواع و بخش های تجاری دارند.