اخبار ISO، آموزش ISO و تهیه مستندات ISO

کمک به سازمان ها در پیاده سازی ISO، اخذ گواهینامه ISO و تهیه مستندات ISO

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

7 ابزار اساسی کیفیت چیست و چگونه می توانند کسب و کار شما را برای بهتر شدن تغییر دهند؟

توانایی شناسایی و حل مسائل مرتبط با کیفیت به سرعت و کارآمد برای هر کسی که در زمینه تضمین کیفیت کار می کند یا نگران بهبود فرآیند است ضروری است. با هفت ابزار اساسی کیفیت در زرادخانه خود، می توانید به راحتی کیفیت محصول یا فرآیند خود را مدیریت کنید، مهم نیست به چه صنعتی خدمات می دهید.

با این ابزارهای مدیریت کیفیت آشنا شوید و الگوهایی را برای شروع سریع استفاده از آنها پیدا کنید.

ابزارهای کیفیت از کجا سرچشمه می گیرند؟

هفت ابزار با کیفیت در ابتدا توسط استاد مهندسی ژاپنی Kaoru Ishikawa توسعه داده شد. آنها توسط برنامه آموزش صنعتی ژاپن در طول دوره پس از جنگ این کشور اجرا شدند، زیرا به کنترل کیفیت آماری به عنوان ابزاری برای تضمین کیفیت تبدیل شد. هدف آنها پیاده سازی ابزارهای اساسی و کاربرپسند بود که کارگران با پیشینه های مختلف با مجموعه مهارت های متنوع بتوانند بدون آموزش گسترده پیاده سازی کنند.

امروزه این ابزارهای مدیریت کیفیت هنوز به عنوان استاندارد طلایی برای عیب یابی انواع مسائل کیفی در نظر گرفته می شوند. آنها اغلب در ارتباط با پرکاربردترین روش‌های بهبود فرآیند امروزی، از جمله مراحل مختلف شش سیگما، TQM، فرآیندهای بهبود مستمر، و مدیریت ناب، اجرا می‌شوند.

7 ابزار کیفیت

1. طبقه بندی

تحلیل طبقه‌بندی یک ابزار تضمین کیفیت است که برای مرتب‌سازی داده‌ها، اشیاء و افراد در گروه‌های مجزا و مجزا استفاده می‌شود. جداسازی داده‌هایتان با استفاده از طبقه‌بندی می‌تواند به شما در تعیین معنای آن کمک کند، و الگوهایی را آشکار می‌کند که در غیر این صورت ممکن است در صورت جمع شدن آن‌ها قابل مشاهده نباشند.

چه به تجهیزات، محصولات، شیفت‌ها، مواد یا حتی روزهای هفته نگاه کنید، تجزیه و تحلیل طبقه‌بندی به شما امکان می‌دهد داده‌های خود را قبل، در طول و بعد از جمع‌آوری آن درک کنید.

برای استفاده حداکثری از فرآیند طبقه بندی، در نظر بگیرید که کدام اطلاعات در مورد منابع داده های شما ممکن است بر نتایج نهایی تجزیه و تحلیل داده های شما تأثیر بگذارد. مطمئن شوید که مجموعه داده های خود را به گونه ای تنظیم کنید که آن اطلاعات گنجانده شود.

basic-quality-tools-stratification2. هیستوگرام

متخصصان کیفیت اغلب وظیفه تجزیه و تحلیل و تفسیر رفتار گروه های مختلف داده ها را در تلاش برای مدیریت کیفیت دارند. اینجاست که ابزارهای کنترل کیفیت مانند هیستوگرام وارد عمل می شوند.

هیستوگرام می تواند به شما کمک کند توزیع فرکانس داده ها را به طور واضح و مختصر در بین گروه های مختلف نمونه نشان دهید و به شما امکان می دهد به سرعت و به راحتی مناطق بهبود یافته را در فرآیندهای خود شناسایی کنید. با ساختاری شبیه به نمودار میله ای، هر نوار در یک هیستوگرام نشان دهنده یک گروه است، در حالی که ارتفاع میله نشان دهنده فراوانی داده ها در آن گروه است.

هیستوگرام ها به ویژه هنگام تقسیم فرکانس داده های شما به دسته هایی مانند سن، روزهای هفته، اندازه گیری های فیزیکی یا هر دسته دیگری که می توانند به ترتیب زمانی یا عددی فهرست شوند مفید هستند.

basic-quality-tools-histogram

3. برگه چک (یا برگه آمارگیری)

برگه های چک را می توان برای جمع آوری داده های کمی یا کیفی استفاده کرد. هنگامی که برای جمع‌آوری داده‌های کمی استفاده می‌شود، می‌توان آن‌ها را برگه شمارش نامید. برگه چک داده ها را به شکل علامت های چک یا شمارش جمع آوری می کند که نشان می دهد چند بار یک مقدار خاص رخ داده است، به شما این امکان را می دهد تا به سرعت نقص ها یا خطاهای موجود در فرآیند یا محصول، الگوهای عیب و حتی علل نقص های خاص را به صفر برسانید.

برگه‌های چک با راه‌اندازی ساده و گرافیک‌های خوانا آسان، ضبط داده‌های توزیع فرکانس اولیه را هنگام اندازه‌گیری فرآیندها آسان می‌کنند. این گرافیک خاص می تواند به عنوان ابزار جمع آوری داده های اولیه هنگام ایجاد هیستوگرام، نمودار میله ای و سایر ابزارهای با کیفیت استفاده شود.

basic-quality-tools-check-sheet4. نمودار علت و معلولی (همچنین به عنوان نمودار استخوان ماهی یا ایشیکاوا شناخته می شود)

نمودار استخوان ماهی که توسط Kaoru Ishikawa معرفی شده است، به کاربران کمک می کند تا عوامل (یا علل) مختلفی را که منجر به یک اثر می شود، شناسایی کنند، که معمولاً به عنوان یک مشکل برای حل نشان داده می شود. این ابزار مدیریت کیفیت که به دلیل شباهت آن به استخوان ماهی نامگذاری شده است، با تعریف یک مشکل مرتبط با کیفیت در سمت راست نمودار، با علل ریشه ای و فرعی که به سمت چپ آن منشعب می شوند، کار می کند.

علل و عوامل فرعی نمودار استخوان ماهی معمولاً به شش گروه اصلی شامل اندازه‌گیری‌ها، مواد، پرسنل، محیط، روش‌ها و ماشین‌ها دسته‌بندی می‌شوند. این دسته‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا منبع احتمالی مشکل خود را شناسایی کنید و در عین حال نمودار خود را ساختاریافته و منظم نگه دارید.

basic-quality-tools-cause-and-effect-diagram5. نمودار پارتو (قانون 80-20)

به عنوان یک ابزار کنترل کیفیت، نمودار پارتو بر اساس قانون 80-20 عمل می کند. این قانون فرض می‌کند که در هر فرآیندی، 80 درصد از مشکلات یک فرآیند یا سیستم ناشی از 20 درصد از عوامل اصلی است که اغلب به عنوان «عدد حیاتی» شناخته می‌شوند. 20 درصد باقیمانده مشکلات ناشی از 80 درصد عوامل جزئی است.

نمودار پارتو که ترکیبی از نمودار میله ای و خطی است، مقادیر فردی را به ترتیب نزولی با استفاده از میله ها نشان می دهد، در حالی که کل تجمعی با خط نشان داده می شود.

هدف نمودار پارتو برجسته کردن اهمیت نسبی پارامترهای مختلف است که به شما این امکان را می‌دهد تا عواملی را که بیشترین تأثیر را روی بخش خاصی از یک فرآیند یا سیستم دارند، شناسایی کرده و روی آن متمرکز کنید.

basic-quality-tools-pareto-chart6. نمودار پراکندگی

از میان هفت ابزار کیفیت، نمودار پراکندگی در به تصویر کشیدن رابطه بین دو متغیر بسیار مفید است، که برای متخصصان تضمین کیفیت که سعی در شناسایی روابط علت و معلولی دارند ایده آل است.

با مقادیر وابسته به محور Y نمودار و مقادیر مستقل در محور X، هر نقطه نشان دهنده یک نقطه تقاطع مشترک است. هنگامی که این نقاط به یکدیگر متصل می شوند، می توانند رابطه بین دو متغیر را برجسته کنند. هرچه همبستگی در نمودار شما قوی تر باشد، رابطه بین متغیرها قوی تر است.

نمودارهای پراکندگی زمانی که برای تعریف روابط بین عیوب کیفیت و علل احتمالی مانند محیط، فعالیت، پرسنل و سایر متغیرها استفاده می شوند، می توانند به عنوان یک ابزار کنترل کیفیت مفید باشند. هنگامی که رابطه بین یک نقص خاص و علت آن مشخص شد، می توانید راه حل های متمرکز با (امیدواریم) نتایج بهتر را پیاده سازی کنید.

basic-quality-tools-scatter-diagram7. نمودار کنترل (که نمودار شوهارت نیز نامیده می شود)

این ابزار بهبود کیفیت که به نام Walter A. Shewhart نامگذاری شده است، می تواند به متخصصان تضمین کیفیت کمک کند تا تعیین کنند که آیا یک فرآیند پایدار و قابل پیش بینی است یا خیر، و شناسایی عواملی که ممکن است منجر به تغییرات یا نقص شوند را برای شما آسان می کند.

نمودارهای کنترلی از یک خط مرکزی برای نشان دادن میانگین یا میانگین، و همچنین از یک خط بالا و پایین برای نشان دادن محدودیت های کنترلی بالا و پایین بر اساس داده های تاریخی استفاده می کنند. با مقایسه داده‌های تاریخی با داده‌های جمع‌آوری‌شده از فرآیند فعلی‌تان، می‌توانید تعیین کنید که آیا فرآیند فعلی شما تحت کنترل تغییرات خاص است یا تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

استفاده از نمودار کنترلی می تواند با پیش بینی عملکرد فرآیند، به ویژه از نظر انتظارات مشتری یا سازمان شما در محصول نهایی، در زمان و هزینه سازمان شما صرفه جویی کند.

basic-quality-tools-control-chart-with-action-plan

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نوید بلاگ

10 اشتباه بزرگ در مدیریت سیستم ISO 9001

 

در اینجا برخی از رایج ترین اشتباهات سازمان ها در هنگام مدیریت سیستم ایزو 9001 وجود دارد:

اشتباه 1. مدیریت ارشد به سیستم ISO 9001 متعهد نیست. اگر مدیریت عالی درگیر کیفیت نباشد، اگر منابع و مکانیسمی برای برنامه ریزی، کنترل و بهبود محصولات، خدمات و فرآیندهای خود فراهم نکند، ISO 9001 نمی تواند در طول زمان پایدار بماند. برای مدیریت ارشد ضروری است که تصمیماتی اتخاذ کند که نشان دهد کیفیت، بهبود و رضایت مشتری یک موضوع مهم است.

ایزو 9001

 

اشتباه 2. آموزش ندادن پرسنل کلیدی در ایزو 9001. ندانستن اینکه ISO 9001 چیست می تواند یک اشتباه بزرگ باشد. برای سازمان‌ها مهم است که پرسنل کلیدی (کسی که نقش تصمیم‌گیری دارند) را در ISO 9001 آموزش دهند تا بفهمند ایزو 9001 واقعاً چیست و به چه چیزی نیاز دارد. ندانستن و درک نکردن ISO 9001 می تواند سازمان ها را در مسیر ناامیدی و ناامیدی قرار دهد.

اشتباه 3. آموزش ندادن به همه پرسنل. همه باید در مورد جنبه های کیفی مهم فعالیت ها و فرآیندهایی که در آنها کار می کنند آموزش ببینند. همه باید اهمیت کیفیت و چگونگی دستیابی به آن را درک کنند. آموزش باید با مسئولیت ها و فعالیت هایی که انجام می دهند هماهنگ باشد.

اشتباه 4. پیچیده کردن سیستم. اگر سازمان در تلاش است تا سیستم را زنده نگه دارد، نشانه آن است که بسیار پیچیده است و تمام کارهای پر کردن فرم ها و مستندسازی رویه ها ارزش افزوده ای برای سازمان ندارد. این سیستم باید ساده و کاربردی باشد و بر نتایج و پیشرفت‌ها تمرکز کند نه اسناد.

اشتباه 5. عدم استفاده صحیح از فرآیند اقدام اصلاحی. سازمان ها باید برای بررسی مشکلات خود وقت بگذارند و افراد مناسب را در فرآیند تحقیق مشارکت دهند. اکثر مشکلات تکراری هستند، بنابراین استفاده صحیح از فرآیند اقدام اصلاحی باعث کاهش یا حذف عود آنها می شود.

اشتباه 6. ندانستن آنچه مشتریان می خواهند. یکی از اهداف ایزو 9001 بهبود یا افزایش رضایت مشتریان است و اگر سازمان ها برای گوش دادن به مشتریان خود وقت صرف نکنند، نمی توانند به این هدف برسند. یک نظرسنجی طولانی و پیچیده نه ضروری است و نه توصیه می شود، فقط با پرسیدن چند سوال کلیدی اطلاعات کافی را در اختیار سازمان ها قرار می دهد تا تغییراتی را که هدفشان تحقق این هدف است، تعیین و برنامه ریزی کنند.

اشتباه 7. عجله در فرآیند اجرا. ایجاد یک سیستم مدیریت ایزو 9001 مستحکم نیازمند کار و زمان است. تلاش برای پیاده سازی سیستم در زمان کوتاه نتیجه معکوس خواهد داشت. سازمان ها باید زمان لازم را برای برنامه ریزی، انجام، بررسی و اقدام به منظور پیاده سازی سیستمی که محصولات، خدمات و فرآیندهای آنها را بهبود می بخشد، اختصاص دهند.

اشتباه 8. نداشتن حسابرس داخلی آموزش دیده و با تجربه. در بسیاری از موارد، حسابرسان داخلی فاقد آموزش و تجربه لازم برای تشخیص جزئیات کوچک از مسائل بزرگ در QMS هستند. حسابرسان باید روی موضوعاتی تمرکز کنند که به سازمان ها در بهبود فرآیندهای خود و خود سیستم کمک می کند.

اشتباه 9. باور به اینکه آنچه برای یک سازمان کار می کند برای خود آنها نیز کار خواهد کرد. هر سازمانی متفاوت است و آنچه ممکن است برای یکی کار کند، ممکن است برای دیگری کار نکند. سازمان ها باید بر زمینه خاص خود تمرکز کنند تا سیستم مدیریتی خود را حول آن بسازند و توسعه دهند.

اشتباه 10. سپردن مسئولیت QMS به یک نفر. ISO 9001 باید کار یک سازمان باشد. اگر مردم مالکیت سیستم مدیریت کیفیت را در دست نگیرند، نتیجه نخواهد داد. مردم باید کیفیت را در کار و فعالیت خود بگنجانند و یک فرد خارجی به آن دست نخواهد یافت. راهنمایی و آموزش لازم است، اما اگر کیفیت به صورت روزانه در هر فرآیندی انجام نشود، سیستم هرگز ارزشی برای سازمان نخواهد داشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نوید بلاگ